Laatst was ik weer eens bij de tandarts voor de halfjaarlijkse gebits-APK. Nietsvermoedend liep ik naar de balie om me aan te melden voor mijn afspraak. “Is het apparaat kapot?” vroeg de assistente. Die had ik niet zien aankomen en ik keek haar vragend aan. Ik was duidelijk niet de eerste, want ze wees licht zuchtend naar een scherm op een standaard – de ‘aanmeldzuil’ zo bleek. Ik klikte wat door de vragen en het scherm sprong op groen. Gelukt.
Onze omgeving ‘verschermt’ in hoog tempo. Als je er op gaat letten, zie je het overal. Niks nieuws, denk maar aan het pinnen van geld en het kopen van treinkaartjes in de automaat (wat nog verrassend veel mensen doen). Maar de schermen rukken steeds meer op. Zo bestel je bij grote burgerketens via een scherm. Bij sommige restaurant gaat de bestelling via een Ipad. En het inchecken in (grotere) hotels gaat ook steeds vaker via een scherm. Corona heeft deze ontwikkeling zeker versneld, maar ook zonder de pandemie was dit wel gebeurd. Want wat al deze situaties met elkaar verbindt, is wachten of in de rij staan zonder dat je daar controle op hebt. En daar houden we niet van. Dus als dat zelf via een scherm sneller kan, dan gaan we dat graag doen.
Overigens jammer voor de ‘aanmeldzuil’: die is slechts een tussenfase en zal verdwijnen zodra we alles online kunnen doen. Je ziet nu al dat vaak naast het scherm ook de optie is om online te bestellen of je aan te melden. Natuurlijk ook een scherm, maar dan een persoonlijke variant op je smartphone. Zodra iedereen gewend is om dit online te doen, zal dat zeker verder doorzetten.
Hoe wijst dit verandersignaal ‘verscherming’ naar de toekomst? Je kunt je voorstellen dat steeds meer ‘wachtmomenten’ (aanmelden, bestellen, inchecken, aanvragen, informeren etc.) richting scherm verdwijnen – openbaar als aanmeldzuil of persoonlijk als app op je smartphone. De openbare schermen zullen verdwijnen als alles online (via de smartphone) kan worden geregeld. Toch is het ook denkbaar dat de openbare schermen een comeback maken. Maar dan wel als virtuele schermen. Als de ontwikkeling van de VR bril doorzet, zal die onze smartphone op termijn gaan vervangen. En dan kun je bij de tandarts op de plek waar ooit de fysieke aanmeldzuil stond, je eigen virtuele zuil zien. Misschien wel best of both worlds.
Geef een reactie