Taiwanese advertisement for lenses

Contact(loos)lenzen

Waarschuwing! Het verandersignalen-virus is besmettelijk! Deze foto kreeg ik toegestuurd door vrienden die op familiebezoek in Taiwan waren. Onder de afbeelding van de vrouw staat: “Contactlenzen kopen zonder uit de auto te stappen. Als je lid wordt, krijg je de lenzen thuis bezorgd.” (Ik hoop maar dat ze niet zo groot zijn als de lenzen die uit haar ooghoek komen, want die zou ik niet in mijn oog durven stoppen.) Dat contactlenzen thuis bezorgd worden, zal niemand meer verbazen. Maar dat je ze in Taiwan zelfs in een ‘LensDrive’ vanuit de auto kunt kopen? Dat is toch wel bijzonder.

Contactloos contactlenzen kopen. Het klinkt een beetje paradoxaal. Aankopen zijn er in allerlei soorten en maten. Zo heb je eerste levensbehoeften (de supermarkt), eenmalige grote spullen (tv, meubels), spontane shopsels (die leuke oorbellen) of herhaalrecepten. In die laatste categorie vallen deze one day contactlenzen. Daar hoef je geen uren voor te shoppen of te vergelijken: die heb je gewoon nodig om te kunnen zien. Zijn de winkels dicht en ben je te laat met online bestellen? Dan kun je in Taiwan altijd nog even door de LensDrive. En omdat je ze toch elke dag nodig hebt: doe dan ook maar meteen een contactlens-abonnement. Hoef je niet steeds opnieuw te bestellen. Gemak dient de mens.

Het past in een trend: met name jonge Taiwanezen lijken steeds minder behoefte aan contact te hebben (en het zelfs te vermijden). Ze bestellen zo veel mogelijk online en als ze er toch uit moeten, dan kopen ze liever vanuit de safe space van de auto. Het heeft misschien iets treurigs, maar aan de andere kant: hoeveel bestel jij inmiddels online? (Je bent niet de enige: bijna 90 procent van alle Nederlanders koopt online.) En is winkelen voor de mens nu echt zo’n essentiële sociale activiteit?

Welke toekomst wacht ons uitgaande van het verandersignaal van de contactloze lenzen? Ik stel me zo voor dat in Taiwan straks alles vanuit de auto kan worden gekocht: groente, noodles, rijstkokers, maar ook stoelen, tuinplanten en kongming deng. “Ik ga nog even langs de KimchiDrive.” (Lekker! Ik ga mee!) Ook bij ons zullen we steeds meer spullen online kopen. Want het is gewoon te gemakkelijk. En met 3D scantechnieken vergis je je ook niet meer in de juiste maat van je jurk (o, dat bestaat al). De levering aan huis gebeurt niet meer door mensen maar door autonome drones of bestelbusjes. Ondertussen verdwijnt de fysieke winkel natuurlijk niet, want de diehard shopaholics willen toch ook fysiek blijven rondkijken. Maar dan wel eerst even door de LensDrive om je one day contactlenzen op te halen!


Geplaatst

in

door

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *